20 Nisan 1453 ve Dikilitaş

Son zamanlarda - son zamanlar dediğim de son bir yıl falan - tarihe karşı farklı bir ilgi duymaya başladım. Bu ilginin getirisi olarak da bol bol tarih okuyorum haliyle de okumalar sonucu yıllardır yanından geçtiğim bir yerin tüm kaynakların da doğruladığı tarihteki ilginç olaylardan birinin gerçekleştiği yer olduğunu farketmem düne denk geldi.

20 Nisan 1453 günü İstanbul kuşatması tüm ağırlığıyla sürerken Papalık'ın teşvikiyle 4 yardım gemisi İstanbul açıklarına gelmiştir. Güçlü Osmanlı donanması yardımın İstanbul'a girişine engel olmak için kaptan Baltaoğlu Süleyman Paşa komutasında büyük bir mücadele vermektedir. Fatih Sultan Mehmet de bu deniz savaşını kıyıdan izlemektedir ki bu kıyı Zeytinburnu kıyılarıdır. Sonunda 4 yardım gemisi kuşatmayı delerek Haliç'e giriş yapar ve Osmanlı ordusunda fetihe olan inancın zayıflamasına ve gemilerin karadan yürütüleceği bir sürecin başlamasına neden olur. Bu deniz savaşı başarısızlığı sonucunda tüm kaynaklar Fatih Sultan Mehmet'in atını büyük bir sinirle savaşı izlediği yüksek mevkiden denize doğru sürdüğünü yazar. Şimdi farkettiğim noktaya gelirsek, Zeytinburnu'nda Dikilitaş diye bir mevki vardır. Bu mevkide gerçekten de 2 metre kadar bir dikilitaş vardır ve üzerinde Fatih Sultan Mehmet İstanbul'un fethi sırasında karargahını burada kurmuştur minvalinde birşeyler yazar. Bu dikilitaşın bulunduğu yerin denizden yüksekliğini ve 20 Nisan 1453'teki karşılaşmanın gerçekleştiği açıkları düşününce Fatih'in savaşı bu noktadan izlediğini düşünmek zor değil. Atını denize sürdüğü güzergah da muhtemelen Dikilitaş'tan Kazlıçeşme'ye doğrudur. Yıllardır geçtiğim bu yerlerde kim bilir daha nice ilginç olaylar meydana gelmiştir fakat en azından bunu görmek insanı farkındalığın sevincine götürüyor.
20 Nisan 1453'teki olayla Mavi Marmara olayının da bazı yönlerden benzerlikler taşıdığı görülse de olayın yaşandığı tarih ve bir savaş hali olması nedeniyle, ayrıca gelen 4 yardım gemisinin de Osmanlı donanmasına ateşle karşılık verdiğinin bilinmesiyle birbirine karıştırmamak gerekir. Evet, o 4 gemi Mavi Marmara gibi yiyecek vs taşımaktadır fakat aynı zamanda birer savaş gemisi teçhizatıyla donanmayla savaşmışlardır. Böyle bir karşılaştırma duymadım, okumadım tabi de hani belki benden sonra da birinin aklına bu benzerlik gelir de tarihe izansız saldırma dürtüsüyle Fatih de İsrail gibi yapmıştı diyen çıkar diye belirteyim dedim.

0 yorum var:

 


Templates Novo Blogger 2008